Säteilyn käyttäjälle Säteilyn käyttäjälle

Säteilyn käyttäjälle

Säteilyn käyttäjälle

Turvallisuuslupalomakkeet digitalisoituvat

Turvallisuuslupalomakkeet digitalisoituvat

”Pitäisi ilmoittaa STUKiin uudesta röntgenlaitteesta. Ja säteilyturvallisuusvastaavakin on vaihtumassa. Mites tämä homma nyt toimikaan? Jotain lomakkeita piti täytellä. Mistä ne nyt taas löytyivätkään?
Jes, sain STUKin tarkastajan puhelimitse kiinni! Ohjattiin STUKin nettisivuille ja jostain lomakenumeroistakin puhuttiin. Mikähän se nyt oli? No nyt löytyi. Lomake 3.1 Selvitys terveydenhuollon röntgenlaitteesta. Varmaan tämä. Kauheasti kenttiä, ei kai ne ihan kaikkia näitä tietoja tarvitse. Noh, kyllä ne sitten kysyvät jos tarvitsee. Jätetään arkistoon. Ai niin ja vielä se säteilyturvallisuusvastaavan vaihtokin! Äh, olikos se nyt joku eri lomake? Pitää vielä hakea sairaanhoitopiirin johtajan nimmarikin…”
 
Yllä oleva on kuvitteellinen ajatuksenjuoksu STUKin lomakeviidakossa seikkailevan säteilyturvallisuusvastaavan päässä. Lomakkeita on paljon ja niissä kysytään paljon tietoja. Välillä on vaikea tietää, mitkä kaikki kentät tai lomakkeet täytyy täyttää ja mitä liitteitä lisätä mukaan hakemukseen. Tuska on toiminnanharjoittajien kanssa yhteinen ja siksi STUKissa on käynnissä, ja pian jo valmistumassa, projekti, jossa turvallisuusluvan muutoksiin liittyvistä lomakkeista tehdään aidosti digitaalisia ja käyttäjäystävällisempiä.

Nykyiset lomakkeet ovat oman paperiaikakautensa näköisiä, siis A4-paperille sopivia lomakkeita, jotka on tallennettu nettisivuille sähköisessä tiedostomuodossa saataville. Omalle aikakaudelleen oikein hyvin soveltuvia. Mutta aika aikaansa kutakin.

Kun katsoo nykyaikaisia, helppoja ja toimivia sähköisiä asiointipalveluita, kuten vaikkapa Verohallinnon OmaVeroa, ovat täytettävät lomakkeet aivan eri näköisiä. Ehkä niitä lomakkeiksi voi kuitenkin vielä kutsua. STUKin uudet digitaaliset lomakkeet tulevat olemaan dynaamisia ja ohjaavia. Lomakkeet siis ohjaavat täyttämään oikeita ruutuja, liittämään oikeita liitteitä ja mukautuvat sen mukaan, mitä hakemusta tai ilmoitusta käyttäjä on tekemässä. Uusista lomakkeista toivotaan helpotusta toiminnanharjoittajille oikeiden tietojen toimittamiseen hakemusten ja ilmoitusten yhteydessä ja STUKille nopeutusta turvallisuusluvan muutosten käsittelyyn lisätietopyyntöjen vähentyessä.

Lomakkeissa hyödynnetään myös Suomi.fi-valtuuksia. Suomi.fi-valtuuksien avulla voidaan antaa henkilölle valtuus eli oikeus asioida yrityksen puolesta. Näin voidaan helposti varmistua siitä, että hakemuksen lähettäjällä on riittävät oikeudet tehdä turvallisuuslupaan liittyviä muutoksia toiminnanharjoittajan puolesta, eikä erillisiä valtakirjoja tarvita. Voit tutustua Suomi.fi-valtuuksiin jo nyt täällä: https://www.suomi.fi/valtuudet

Ensimmäisenä uudistuvat turvallisuusluvan hakemiseen ja muuttamiseen liittyvät lomakkeet. Kun käyttökokemusta kertyy, perässä seuraa myös muita STUKin asiointilomakkeita. Otamme suuren askeleen 2020-luvulle.