


Turvallisuuslupalomakkeet digitalisoituvat
Nykyiset lomakkeet ovat oman paperiaikakautensa näköisiä, siis A4-paperille sopivia lomakkeita, jotka on tallennettu nettisivuille sähköisessä tiedostomuodossa saataville. Omalle aikakaudelleen oikein hyvin soveltuvia. Mutta aika aikaansa kutakin.
Kun katsoo nykyaikaisia, helppoja ja toimivia sähköisiä asiointipalveluita, kuten vaikkapa Verohallinnon OmaVeroa, ovat täytettävät lomakkeet aivan eri näköisiä. Ehkä niitä lomakkeiksi voi kuitenkin vielä kutsua. STUKin uudet digitaaliset lomakkeet tulevat olemaan dynaamisia ja ohjaavia. Lomakkeet siis ohjaavat täyttämään oikeita ruutuja, liittämään oikeita liitteitä ja mukautuvat sen mukaan, mitä hakemusta tai ilmoitusta käyttäjä on tekemässä. Uusista lomakkeista toivotaan helpotusta toiminnanharjoittajille oikeiden tietojen toimittamiseen hakemusten ja ilmoitusten yhteydessä ja STUKille nopeutusta turvallisuusluvan muutosten käsittelyyn lisätietopyyntöjen vähentyessä.
Lomakkeissa hyödynnetään myös Suomi.fi-valtuuksia. Suomi.fi-valtuuksien avulla voidaan antaa henkilölle valtuus eli oikeus asioida yrityksen puolesta. Näin voidaan helposti varmistua siitä, että hakemuksen lähettäjällä on riittävät oikeudet tehdä turvallisuuslupaan liittyviä muutoksia toiminnanharjoittajan puolesta, eikä erillisiä valtakirjoja tarvita. Voit tutustua Suomi.fi-valtuuksiin jo nyt täällä: https://www.suomi.fi/valtuudet
Ensimmäisenä uudistuvat turvallisuusluvan hakemiseen ja muuttamiseen liittyvät lomakkeet. Kun käyttökokemusta kertyy, perässä seuraa myös muita STUKin asiointilomakkeita. Otamme suuren askeleen 2020-luvulle.