Valtuutusten antaminen STUKin kanssa asiointiin

Valtuutusten antaminen STUKin kanssa asiointiin

Säteilyturvakeskus on ottanut käyttöön Suomi.fi-valtuudet. Palvelun avulla voit valtuuttaa toisen henkilön asioimaan yrityksesi puolesta STUKin sähköisessä lomakepalvelussa säteilyn käytön turvallisuuslupa-asioissa.

Valtuudet-palvelun avulla henkilö voi asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta sähköisissä palveluissa. Ns. sähköinen valtakirja eli valtuus luodaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuudet tallentuvat uuteen tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin. Suomi.fi-verkkopalvelua ja -valtuuksia ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.

Voit antaa organisaation nimissä valtuuden, mikäli olet yrityksen toimitusjohtaja, elinkeinoharjoittaja tai sinulla on nimenkirjoitusoikeus yhtiöjärjestyksen perusteella. Valtuudella annat haluamallesi henkilölle oikeuden asioida yrityksen puolesta.

Palvelussa voit luoda yrityksen valtuuksia sekä lähettää toiselle henkilölle valtuuspyynnön. Valtuuspyynnön avulla yritys voi pyytää toiselta henkilöltä valtuutta toimia hänen puolestaan. Valtuus astuu voimaan vasta, kun valtuuttaja on käynyt hyväksymässä pyynnön Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelussa ei voi luoda niin sanottuja avoimia valtakirjoja, vaan valtuus annetaan aina tiettyä asiaa koskevaksi. Sekä valtuutetun että valtuuttajan tulee olla täysi-ikäisiä. Palvelussa voi myös mitätöidä aiemmin antamansa valtuuden.

Säteilyn käytön turvallisuuslupa -lomakkeilla on mahdollista asioida yrityksen tai yhteisön puolesta, jos

  • Olet yrityksen toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen, hallituksen puheenjohtaja, elinkeinonharjoittaja tai yhtiömies
  • Olet saanut yrityksen edustajalta jonkin seuraavista asiointivaltuuksista:
    • Säteilyn käytön turvallisuuslupa-asioiden hoitaminen
    • Säteilyn käytön turvallisuusluvan muutoksista ilmoittaminen

Tiedot tarkistetaan Kaupparekisteristä, Yritystietojärjestelmästä, Yhdistysrekisteristä ja Suomi.fi-valtuuksista.

Toimi näin antaaksesi valtuuden yrityksen puolesta asiointiin:

  1. Avaa Suomi.fi-valtuuksien etusivu: https://www.suomi.fi/valtuudet/  
  2. Tunnistaudu Suomi.fi-valtuuksiin pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla (henkilö- tai organisaatiokortti, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti)
  3. Valitse sivun oikeasta reunasta ”Vaihda käyttäjäroolia”
  4. Valitse aukeavasta valikosta ”Asioi yrityksen puolesta”
  5. Valitse listasta yritys tai yhteisö, jonka puolesta asioit
  6. Valitse ”Vahvista ja jatka asiointipalveluun”
  7. Vahvistuksen jälkeen klikkaa sivun oikealta reunalta löytyvästä ”Lisää uusi valtuutus” -napista.
  8. Valitse ”Anna valtuus”.
  9. Valitse valtuuden tyypiksi ”Asiointivaltuus”.
  10. Siirryttyäsi seuraavalle sivulle valitse ”Lisää henkilö”.
  11. Syötä valtuutetun henkilön nimi ja henkilötunnus.
  12. Valitse valtuuden voimassaoloaika.
  13. Valitse vasemmalle aukeavasta listasta
  • Säteilyn käytön turvallisuuslupa-asioiden hoitaminen tai
  • Säteilyn käytön turvallisuusluvan muutoksista ilmoittaminen

14.    Tarkista että syöttämäsi tiedot ovat oikeat ja valitse ”Vahvista valtuus”.
15.    Saat ilmoituksen valtuuden vahvistuksesta.

Jos sinulla on ongelmia valtuuksien hallinnoinnissa Suomi.fi-valtuuksissa, ota yhteyttä Organisaatioiden asiakaspalveluun (dvv.fi).