Etusivu >
STUK >Ajankohtaista >Tiedotearkisto 2004 >Alara-lehti auringonpaisteen hyödyistä ja vaaroista

Alara-lehti auringonpaisteen hyödyistä ja vaaroista

1.4.2004

Aurinkoa ei pidä pelätä, mutta ylenpalttista auringonottoa kannattaa välttää, todetaan Säteilyturvakeskuksen tuoreessa Alara-lehdessä (Alara 1/2004). Etenkään loikoilua auringossa säteilyn ja terveyden asiantuntijat eivät pidä mielekkäänä.

Lehdessä on haastateltu talvella julkisuudessa käydyn ultraviolettisäteilykeskustelun osapuolia. Keskustelussa joutuivat vastakkain auringonvalon uv-säteilyn edullinen vaikutus D-vitamiinin muodostumiseen iholla ja saman säteilyn aiheuttama riski sairastua ihosyöpään.

Tampereen yliopiston anatomian professorin Pentti Tuohimaan johtamien tutkimuksien tuloksia on uutisoitu niin, että suomalaisten kannattaisi aktiivisesti ottaa aurinkoa saadakseen riittävästi D-vitamiinia ja parantaakseen terveyttään.

Professori Tuohimaa, Syöpäjärjestöjen ylilääkäri Matti Rautalahti ja Säteilyturvakeskuksen tutkimusprofessori Kari Jokela toteavat Alarassa, että D-vitamiinin tarpeen riittää Suomen kesässä tyydyttämään parinkymmenen minuutin annos auringonvaloa käsille ja kasvoille muutaman kerran viikossa. Enempää uv-säteilyä ei iho voi kerralla hyödyntää.

Suuret uv-annokset ovat vain haitaksi. Auringonvalon uv-säteily vaurioittaa ihosolujen perimää ja aiheuttaa syöpää. Professori Jokela huomauttaa Alaran artikkelissa, että melanoomatapausten määrä on nelinkertaistunut Suomessa viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Ainut selitys syöpien lisääntymiselle on yleistynyt tapa altistaa koko keho turhan pitkään auringon uv-säteilylle.

« Takaisin edelliselle sivulle



© STUK | www.stuk.fi