Kevyt kesärusketus ei ole terveysriski. Auringosta nauttiessa tulisi muistaa maltti. Liiallisesta auringonotosta on haittaa terveydelle.
Auringon säteily sisältää ultraviolettisäteilyä eli UV-säteilyä. Osa siitä suodattuu pois ilmakehässä ja osa pääsee maahan asti.
Suomalaiset saavat suurimman osan vuoden UV-säteilystä lyhyen kesän aikana. Lisäksi monet saavat UV-säteilyä etelänmatkoilla ja solariumista.
UV-säteilyn haitat
Liiallisesta UV-säteilystä on haittaa. Ihon palaminen auringossa ja jatkuvan rusketuksen ylläpitäminen vanhentavat ihoa ennenaikaisesti. Ne myös lisäävät ihosyövän riskiä. Lisäksi UV-säteily heikentää elimistön vastustuskykyä ja vahingoittaa silmiä.
Yleisin UV-säteilyn haitta on ihon punoitus tai palaminen. Palaminen syntyy usein huomaamatta. Palamisen huomaa vasta useita tunteja auringossa olon jälkeen.
Vaalealle ja herkälle iholle jo kymmenen minuuttia voimakkaassa auringonpaisteessa voi olla liikaa.
UV-säteilyn hyödyt
UV-säteilystä on myös hyötyä. UV-säteilyn ansiosta iholla muodostuu D-vitamiinia, jota ihminen tarvitsee. Tarvittava auringon säteilyn määrä on kuitenkin varsin pieni. Kesällä riittää 10 minuuttia auringonvaloa
päivässä käsille ja kasvoille.
Talvella UV-säteilyn määrä on hyvin pieni, eikä D-vitamiinia muodostu lainkaan. D-vitamiinin saanti on hyvä turvata esimerkiksi syömällä kalaa ja maitotuotteita. Apteekista saa myös D-vitaminivalmisteita
tabletteina tai tippoina.
UV-säteily altistaa ihosyövän synnylle
UV-säteily vaurioittaa ihosoluja. Mikäli vauriot eivät korjaudu, ihosyövän riski kasvaa. On arvioitu, että auringon säteily aiheuttaa yli kaksi kolmasosaa ihosyövistä.
Ihosyöpiä on erilaisia. Yleisimmät ihosyövät ovat tyvisolusyöpä, okasolusyöpä ja tummasolusyöpä eli melanooma.
Melanooma on ihosyövistä vaarallisin. Melanoomaa esiintyy kaikilla ihoalueilla, miehillä yleisimmin vartalossa ja naisilla alaraajoissa. Merkittävin melanooman syntyyn vaikuttava tekijä on ihon palaminen, erityisesti alle 15-vuotiaana. Siksi erityisesti lapset pitäisi suojata UV-säteilyltä.
Melanooman riskitekijöitä
- ihon palaminen alle 15-vuotiaana
- herkästi palava iho
- runsaasti luomia iholla
- epätavallisia luomia
- runsas auringonotto ja solariumin käyttö
- lähisukulainen on sairastunut melanoomaan
Tarkkaile ihoasi ja käy lääkärissä, jos iholla oleva luomi
- alkaa kasvaa
- haavautuu, kutiaa tai muuten ärsyyntyy
- on rajoiltaan epätarkka ja epäsäännöllinen
- on väriltään sinertävän musta tai punertava
- saa ympärilleen uusia luomia.
Muista suojata silmät
Ihon lisäksi myös silmät ovat herkät UV-säteilylle. Suuri määrä UV-säteilyä voi aiheuttaa silmään kivuliaan tulehduksen. Ilmiö tunnetaan myös nimellä lumisokeus.
Lumisokeuden oireita ovat silmän punoitus, valonarkuus, lisääntynyt kyyneleiden eritys ja roskan tunne silmässä. Oireet häviävät muutamassa päivässä, eikä niistä yleensä jää pysyviä vaurioita.
Pitkäaikainen altistus UV-säteilylle aiheuttaa silmässä hitaasti kehittyviä samentumia. Vaurio on pysyvä ja voi johtaa lopulta harmaakaihiin ja näön heikkenemiseen. Erityisesti lapsen silmien suojaaminen on tärkeää.