Suojaudu auringolta oikein

Vältä palamista ja totuttaudu aurinkoon varovasti. Toistuva palaminen lisää riskiä sairastua pahanlaatuiseen melanoomaan. Sen takia palamista pitää välttää. Erityisen tärkeää UV-säteilyltä suojautuminen on lapsille ja vaaleaihoisille, punatukkaisille ja pisamaisille (ihotyypit I ja II).

Pidä siesta:

Vuorokauden aikana kertyvästä UV-annoksesta noin puolet tulee kello 11-15 välillä. Auringonpaahteen välttäminen keskipäivän tunteina pienentää saadun säteilyn määrää.

Vetäydy varjoon:

Varjossa UV-säteilyä on puolet vähemmän kuin auringossa. Jotta varjo antaisi täyden suojan, pitää suuren osan taivaastakin peittyä puiden tai rakennusten taakse. Säteilyn siroamisen takia UV-säteilystä korkeintaan puolet tulee suoraan auringosta, ja loput tasaisesti koko taivaalta. Tästä syystä uimarannalla tai vesillä oltaessa aurinko polttaa ihoa erityisen tehokkaasti.

Pysy pystyssä:

Tärkein syy aurinkorannalla palamiseen on makuuasento. Makailija saa nelinkertaisen määrän UV-säteilyä pystyasennossa puuhailevaan verrattuna. Liikuttaessa altistuminen jakautuu myös tasaisemmin eri ihoalueille.

Paita päälle:

Vaatteet suojaavat parhaiten. Väljät vaatteet suojaavat paremmin kuin tiukat ja tumma kangas paremmin kuin vaalea. Hyvä hattu suojaa kasvot, kaulan ja korvat.

Lisää suojaa voiteilla:

Aurinkovoiteet sisältävät suoja-aineita, jotka vähentävät UV-säteilyn, erityisesti UVB-säteilyn pääsyä iholle. Suoja-aineita on kahdenlaisia: kemiallisia ja fysikaalisia. Kemialliset suoja-aineet imevät UV-säteilyä ja fysikaaliset suoja-aineet toimivat kilpenä heijastaen säteitä ihosta pois.

Suojakerroin kertoo tuotteen tehon. Suojakerroin 10 tarkoittaa, että auringossa voi oleskella palamatta 10 kertaa pidempään kuin ilman voidetta. Suurikaan suojakerroin ei kuitenkaan anna täydellistä suojaa UV-säteilyä vastaan. Voiteesta huolimatta iho saa säteilyä sitä enemmän mitä kauemmin auringonpaisteessa oleskellaan. Täten mahdollisia soluvaurioita aiheuttavaa UV-säteilyä pääsee iholle, vaikka voiteen ilmoittama suoja-aika ei vielä olisikaan ylitetty ja vaikka auringossa oleskeltaisiin vain suojakertoimen osoittaman ajan. Aurinkovoiteita tulisikin siis käyttää ihon säteilyrasituksen vähentämiseksi eikä auringossa oleskelun pidentämiseksi.

Alle kaksivuotiaiden iholle ei suositella käytettävän suojavoiteita lainkaan ja isompienkin lasten iholla kannattaa käyttää lapsille tarkoitettuja aurinkorasvoja, joissa käytetään fysikaalista suoja-ainetta (tuoteselosteessa sinkkioksidi tai titaanidioksidi).

Aurinkosuojavoiteen tarjoama suoja riippuu suojakertoimen lisäksi iholle levitettävän voiteen määrästä. Yleensä Ihmiset levittävät iholleen huomattavasti vähemmän  - ja harvemmin - suojavoidetta, kun niiden valmistajat ovat suunnitelleet. Kun voidetta on ohuempi kerros kuin pitäisi, suojavaikutus jää huomattavasti pienemmäksi kuin pakkauksessa ilmoitettu suojakerroin.

Voidetta kannattaa levittää puoli tuntia ennen aurinkoon menoa ja toinen kerros puolen tunnin auringossa oleskelun jälkeen. Voidetta pitää muistaa lisätä uimisen ja pyyhkeellä kuivaamisen jälkeen. Samoin jos hikoilee niin voimakkaasti, että rasva valuu pois iholta.

Aurinkolasit silmille:

Suojaa silmät aurinkolaseilla. Lasten silmien suojaaminen on erityisen tärkeää, koska lapsen silmän mykiö päästää lävitseen enemmän UV-säteilyä kuin aikuisen ja säteily voi tunkeutua verkkokalvolle asti rappeuttaen sitä.

Tarkista UV-indeksi:

UV-indeksi ilmoittaa auringon haitallisen UV-säteilyn määrän yhdellä luvulla. Mitä suurempi UV-indeksi on, sitä lyhyemmän ajan iho kestää aurinkoa palamatta. Suomessa UV-indeksin suurin arvo on 6, joka saavutetaan keskikesällä keskipäivällä etelärannikolla.

Kesäaikaan UV-säteilyn voimakkuus Suomessa esitetään säätiedotusten yhteydessä. UV-säteilystä varoitetaan, jos UV-indeksin arvo on 6 tai sitä enemmän. Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyy  UV-indeksiennusteet koko Euroopalle.

Jaa tämä sivu

muualla verkossa muualla verkossa

Onko sinulla kysyttävää? Onko sinulla kysyttävää?

Ota yhteyttä:

Yhteyshenkilö

Yhteyshenkilö