Takaisin edelliselle sivulle

Voiko sähkömagneettinen säteily julkisissa kulkuvälineissä olla vaarallista? Bussissa tai junavaunussa voi parhaimmillaan 50–60 henkilöä käyttää yhtä aikaa älykännykkää langattomassa nettiyhteydessä. Jos työmatka on puoli tuntia, työmatkalaisen altistusaika on tunnin päivässä.

Voiko sähkömagneettinen säteily julkisissa kulkuvälineissä olla vaarallista? Bussissa tai junavaunussa voi parhaimmillaan 50–60 henkilöä käyttää yhtä aikaa älykännykkää langattomassa nettiyhteydessä. Jos työmatka on puoli tuntia, työmatkalaisen altistusaika on tunnin päivässä.

27.2.2018 klo 15:17
Kännyköiden säteilylle altistumista junavaunussa on arvioitu teoreettisesti vuonna 2003 Anssi Toropaisen julkaisemassa artikkelissa ”Human Exposure by Mobile Phones in Enclosed Areas”.  Arvion mukaan junavaunussa (3 m x 5 m x 20 m) 440 matkustajan pitäisi puhua samanaikaisesti täydellä teholla lähettäviin GSM-puhelimiin, jotta altistumisen enimmäisarvot ylittyisivät. Junavaunuun, bussiin tai raitiovaunuun ei mahdu näin paljon ihmisiä. Kaikki bussissa tai raitiovaunussa olevat älykännykät tuskin lähettävät samanaikaisesti ja täydellä teholla. Matkustajat todennäköisesti selailevat nettiä tai lukevat sähköposteja, jolloin älykännykät enemmänkin vastaanottavat kuin lähettävät radioaaltoja. Siten raitiovaunussa tai bussissa matkustavan altistuminen älykännyköiden radioaalloille jää vähäiseksi eikä siitä tarvitse olla huolissaan, vaikka käyttäjiä olisi paljon.
Matkapuhelimet ja tukiasemat
Päivitetty
27.2.2018 klo 15:23
Jaa tämä sivu

Jaa tämä sivu