Takaisin edelliselle sivulle

Tieto lisää turvaa nettiostoksilla

Tieto lisää turvaa nettiostoksilla

28.11.2014 klo 14:00
Tiedote

Verkko-ostaminen on vaivatonta, mutta se vaatii kuluttajalta myös valppautta ja osaamista. Tänään käynnistyvällä Tieto lisää turvaa -kampanjalla kiinnitetään huomiota seikkoihin, joista verkko-ostajan tulisi olla selvillä ennen ostamista. Kampanjan taustalla on joukko suomalaisia valvontaviranomaisia.

Kampanjan iskulauseena on ”Tässä kaupungissa ei ole seriffiä”. Lause viittaa siihen, että nettikauppa voi pahimmillaan olla melkoinen villi länsi, jossa kukaan ei valvo tuotteiden turvallisuutta ja turvaa kuluttajan oikeuksia. Ostajalle voi tulla yllätyksenä, ettei suomalainen kuluttajansuoja yllä kaikkialle ja etteivät suomalaiset valvontaviranomaiset voi puuttua muiden kuin suomalaisten nettikauppojen tuotteisiin ja suomenkielisten verkkokauppojen markkinointiin ja sopimusehtoihin.

Tyypillisessä verkkokauppahuijauksessa asiakas ei saa tilaamaansa ja etukäteen maksamaansa tuotetta eikä saa myyjään enää yhteyttä.

Pahimmillaan verkkokaupasta voi löytyä tuote, joka on Suomessa ja EU:n alueella poistettu myynnistä hengenvaarallisena. Aidon tuotteen sijasta paketista voi paljastua erilaisia tuoteväärennöksiä. Tuote saattaa verkossa näyttää samalta kuin kivijalkakaupan tuote, mutta valmistaja onkin tarkoittanut kyseisen tuote-erän eri markkinoille, jolloin tuote ei välttämättä sovellu esimerkiksi Suomen sääolosuhteisiin tai verkkojännitteeseen. Jos tuote ei täytä turvallisuusvaatimuksia ja kauppa toimii viranomaisten ulottumattomissa, mahdollisen vahingon sattuessa vastuun kantaa kuluttaja itse.

Kampanjassa annetaan kuluttajille käytännön vinkkejä verkko-ostamiseen ja neuvoja, miten vastuullisen kaupan ja luotettavan tuotteen voi verkossa tunnistaa.

Kampanjan pääyhteiskumppaneita ovat Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus (Fimea), Säteilyturvakeskus (STUK), Tulli sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), ja sen tukijana on myös Kaupan liitto.

Kampanja näkyy verkossa

Tieto lisää turvaa -kampanjasivustolle kootaan perustietoja ja -vinkkejä verkko-ostamisesta. Kampanjan mainosbannereita näkyy verkkojulkaisuissa 1.-17.12.2014. Lisäksi kampanja leviää sosiaalisen median kanavissa muun muassa videoiden ja Instagram-kilpailun kautta.

Lisätietoja:

Laboratorionjohtaja Janne Nieminen, Tullilaboratorio, puh. 040 332 3285 tai
Jaostopäällikkö  Arja Meriläinen, Tullilaboratorio, puh. 040 332 3249
Lakimies  Kristiina Vainio, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, puh. 029 505 3698
Viestintäjohtaja Johanna Salomaa-Valkamo, Turvallisuus- ja kemikalivirasto, puh. puh. 029 505 2481

Tieto lisää turvaa - kampanjasivusto

Tieto lisää turvaa - laserosoittimien turvallinen nettiostaminen

Kampanjavideot

http://youtu.be/Qs9tqXcwhHo

http://youtu.be/TkVZeowhdVI

Liitteet:

Kampanjan mainosbannerit

tietolisaaturvaa-banneri_1.jpg Kampanjabanneri nainen (13,29 megatavua)
 
tietolisaaturvaa-banneri_2.jpg Kampanjabanneri mies (13,62 megatavua)

Instagram-kilpailu

#tietolisaaturvaa käynnissä 17.12.2014 saakka

STUK
Päivitetty
10.12.2015 klo 14:30
Jaa tämä sivu